Kijk altijd goed naar het e-mailadres van de afzender. Ziet het adres er raar uit of komt het niet overeen met het officiële domein van het bedrijf? Een e-mail van je bank zou bijvoorbeeld moeten eindigen op @naamvandebank.be en niet op iets als @veiligheid-bank123.com.
Phishingmails beginnen vaak met een vage aanhef zoals “Geachte klant” of “Beste gebruiker”. Betrouwbare organisaties spreken je meestal met naam aan, zeker als je klant bent.
Phishingberichten proberen je onder druk te zetten. Ze zeggen bijvoorbeeld dat je account wordt geblokkeerd, dat je snel moet betalen of dat je gegevens verlopen. Deze urgentie is bedoeld om je impulsief te laten klikken.
Beweeg met je muis over een link (zonder te klikken!) om te zien waar die echt naartoe leidt. Als de URL vreemd is of niet overeenkomt met de officiële website, is dat een duidelijk waarschuwingssignaal. Klik er niet op.
Krijg je een bijlage waar je niet om hebt gevraagd, vooral in een e-mail die verdacht overkomt? Open deze dan niet. Ze kunnen virussen of malware bevatten.
Veel spam- en phishingmails zitten vol taalfouten of kromme zinnen. Een professioneel bedrijf stuurt zelden berichten met opvallende fouten.
Word je gevraagd om je wachtwoord, bankgegevens of rijksregisternummer door te geven via e-mail? Betrouwbare organisaties vragen zulke informatie nooit op deze manier.
Weet je het niet zeker? Neem rechtstreeks contact op met het bedrijf via hun officiële website of telefoonnummer. Stuur geen antwoord op de verdachte e-mail.
Cybercriminelen worden steeds slimmer, maar met een beetje gezond verstand en waakzaamheid kun je jezelf goed beschermen. Herken je een verdachte e-mail? Verwijder hem dan meteen of meld hem bij de betrokken organisatie. En deel deze tips gerust met anderen – samen maken we het moeilijker voor oplichters!